Zabieg zielonym laserem

Bolączką mężczyzn po 60 roku życia jest przerost prostaty (gruczołu krokowego, stercza). Problem ten dotyka około 70% mężczyzn w tej grupie wiekowej. Powiększenie prostaty prowadzi do zaciśnięcia szczeliny, przez którą między jej płatami przepływa z pęcherza mocz, co skutkuje trudnościami w jego oddawaniu. W pierwszej fazie zwiększa się częstość wydalania moczu, a z czasem, w miarę rozrostu gruczołu, może dojść do jego całkowitego zatrzymania. Najbardziej skutecznym sposobem pozbycia się problemu jest leczenie operacyjne. Obecnie najlepszą metodą, najmniej inwazyjną i przewyższającą pod wieloma względami  dotychczas stosowane metody leczenia zabiegowego jest - zabieg zielonym laserem.

Nazwa wzięła się stąd, ze wiązka światła przechodząc przez kryształ potasowo - tytanowo - fosforowy daje efekt wizualny w postaci światła w kolorze zielonym.

Fala pochłaniana jest przez oxyhemoglobinę krwinek czerwonych.

Zjawisku temu towarzyszy efekt termiczny, który wywołuje natychmiastowe zamykanie naczyń krwionośnych i odparowanie tkanki prostaty. Stosowanie lasera ma wiele zalet. Podczas zabiegu nie dochodzi  do utraty krwi,  co wpływa na jego precyzję. Wyeliminowane zostaje też ryzyko ewentualnych transfuzji koniecznych niekiedy podczas  tradycyjnych operacji, wywołujących krwawienie, co pozwala uniknąć możliwych zakażeń np. wirusem HCV. Może być też on wykonywany u chorych z obniżoną krzepliwością krwi oraz stale przyjmujących leki przeciwkrzepliwe, a ze względu na wyeliminowanie ryzyka wystąpienia powikłań około-operacyjnych, u chorych obciążonych innymi chorobami.

Zabieg w zdecydowanej większości przypadków nie wymaga również cewnikowania pacjenta.

Likwiduje przez to dyskomfort oraz niebezpieczeństwo infekcji bakteryjnej Jest bardzo korzystny u mężczyzn o mocno nasilonych objawach, aż do zatrzymania moczu włącznie. Daje natychmiastowy efekt i znacznie poprawia możliwość przepływu moczu przez cewkę. Co więcej, uzyskany efekt jest trwały.

Zastosowanie światła lasera zielonego szczególnie zalecane jest u młodszych mężczyzn, aktywnych seksualnie, ponieważ pozwala na zachowanie potencji oraz minimalizuje ryzyko wytrysku wstecznego. Niewątpliwą zaletą zabiegu zielonym laserem jest to, że przeprowadzany jest  on w znieczuleniu miejscowym. W przypadku niewielkich zmian w obrębie gruczołu krokowego możliwe jest wykonanie go w trybie ambulatoryjnym, bez konieczności pobytu w szpitalu. Pacjent w ciągu kilku  lub kilkunastu  godzin po jego zakończeniu może udać się do domu.  Minimalna inwazyjność zabiegu daje możliwość szybkiego powrotu do zdrowia i pełnej aktywności zawodowej.